Gymnastik til Jens Hansens Bondegård

Her er bevægelserne til sangen:

Start med at vise børnene bevægelserne inden I begynder, f.eks. når der synges “Og på den gård, der var en and…”, så laver alle den bevægelse der passer til anden (vrik med numsen).

Når dyrelydene bliver gentaget, gentager børnene bevægelserne der passer til det dyr der bliver sunget om, f.eks. “Og det var vov vov her - og vov vov der…” så laves bevægelserne der passer til hunden osv.

  • Hest: hænderne i gulvet og spark med benene.
  • Ko: hænderne sættes mod panden som to horn, og man hopper
  • Hund: sidde på alle fire og skiftevis løfte benene op mod loftet (som en hund der tisser)
  • Gris: trille på gulvet som en gris, der triller i mudderet.
  • And: vrikke med numsen.


Når der synges “Jens Hansen havde en bondegård…” kan I for eksempel løbe rundt imellem hinanden.

Sangen er god som opvarmning til gymnastik, motorikøvelser eller bare for sjov.

Jens Hansens Bondegård

Musik og tekst: Engelsk Melodi / Otto Leisner

Jens Hansen havde en bondegård - IA IA IA OH
Og på den gård der var en hest - IA IA IA OH
Og det var pruh pruh her – Og pruh pruh der
Og pruh her - pruh der - Alle steder pruh
Jens Hansen havde en bondegård  - IA IA IA OH

Jens Hansen havde en bondegård - IA IA IA OH
Og på den gård der var en ko - IA IA IA OH
Og det var muh muh her – Og muh muh der
Og muh her - muh der - Alle steder muh
Og det var pruh pruh her – Og pruh pruh der
Og pruh her - pruh der Alle steder pruh
Jens Hansen havde en bondegård - IA IA IA OH

Jens Hansen havde en bondegård - IA IA IA OH
Og på den gård der var en hund - IA IA IA OH
Og det var vov vov her – Og vov vov der
Og vov her - vov der Alle steder vov
Og det var pruh pruh her – Og pruh pruh der
Og pruh her - pruh der - Alle steder pruh
Og det var muh muh her – Og muh muh der
Og muh her - muh der Alle steder muh
Jens Hansen havde en bondegård - IA IA IA OH

Jens Hansen havde en bondegård - IA IA IA OH
Og på den gård der var en gris - IA IA IA OH
Og det var øf øf her – Og øf øf der
Og øf her - øf der - Alle steder øf
Og det var pruh pruh her – Og pruh pruh der
Og pruh her - pruh der - Alle steder pruh
Og det var muh muh her – Og muh muh der
Og muh her - muh der - Alle steder muh
Og det var vov vov her – Og vov vov der
Og vov her - vov der - Alle steder vov
Jens Hansen havde en bondegård - IA IA IA OH

Jens Hansen havde en bondegård - IA IA IA OH
Og på den gård der var en and - IA IA IA OH
Og det var rap rap her – Og rap rap der
Og rap her - rap der - Alle steder rap
Og det var pruh pruh her – Og pruh pruh der
Og pruh her - pruh der - Alle steder pruh
Og det var muh muh her – Og muh muh der
Og muh her - muh der - Alle steder muh
Og det var vov vov her – Og vov vov der
Og vov her - vov der - Alle steder vov
Og det var øf øf her – Og øf øf der
Og øf her - øf der - Alle steder øf
Jens Hansen havde en bondegård - IA IA IA OH

Det kan du bruge sangen om Jens Hansens Bondegård til

  • Alsidig personlig udvikling

    Engagement
    fælles aktivitet der støtter børns engagement og deltagelse

    Gå på mod
    evnen til at håndtere udfordringer ved at gennemføre sang og bevægelse

    Livsduelighed
    inviterer børn til at udfolde, udforske og erfare sig selv og hinanden på mange og nye måder

  • Social udvikling

    Deltagelse og medindflydelse
    bidrager værdifuldt til fælles leg og aktivitet

    Empati
    Gennem kropslig udfoldelse øges relationer og selvværd (Jeg kan godt!)

  • Kommunikation og sprog

    Sproglige rollemodeller
    gennem aktivt at lytte til sangen for at vide, hvilken dyrelyd og tilhørende bevægelse, man skal lave

    Interaktioner
    førsproglig udvikling gennem gestik, øjenkontakt og motorisk udfordring

    Kobling af gestik og sprog
    ved at kombinere en bevægelse med et dyr støttes læringen om dyret - dette kan også bruges i fremtidige samtaler om dyrene. Børn kan bedre huske, hvad de har lært om dyret, hvis de kan koble en bevægelse på

  • Krop, sanser og bevægelse

    Bevægelsesglæde

    Sanser
    Støtter de tre tre motoriske grundsanser (taktil/berøring, labyrintsansen og muskelled-sansen). Konkret fysisk aktivitet for at styrke kroppen gennem gymnastik

    Krop
    gennem kropslige erfaringer undersøges ”Hvem er jeg” og ”Hvad kan du – kan jeg mon også det? ”, og på den måde udvikles kropsidentiteten gennem kropslige erfaringer i sociale samspil

  • Natur, udeliv og science

    Science
    kan inspirer til samtale om "fra jord til bord", landbrug og landbrugsdyr i dag kontra i gamle dage

     

  • Kultur, æstetik og fællesskab

    Musik, sang og bevægelse​
    Mulighed for at udtrykke sig på forskellige måder, her igennem fysisk udfoldelse (gymnastik)

    Aktiv formidling af kultur
    Landbrugskultur / Bevægelseskultur

    Kropslig dimension
    gennem fysisk manifestation af dyrenes bevægelser og lyde

Rul til toppen