Du kan bruge tællesangen, til at lære børnene at tælle til ti.
Det er både sjovt og lærerigt.
Her er bevægelserne til sangen:
Brug fingrene til at tælle imens i synger omkvædet:
Og jeg si’r 1 -2 gummisko
3 – 4 søde pi´r
5 – 6 som en pulverheks
7 – 8 ka´ vi nå det.
9 – 10 humlebi – sådan tæller man til 10
Hvad er en pulverheks?
Lær hvad fingrene hedder
Du kan bruge "Tommelfinger"-sangen til at lære børnene, hvad alle fingrene hedder.
Øv finmotorik
Sangen er god til at udvikle finmotorik, når fingrene skal bruges en af gangen.
Her er bevægelserne til sangen:
Hold hænderne på ryggen under verserne.
Når du kommer til “Her er jeg…” tager I hånden frem og viser den finger der synges om.
Tommelfinger, tommelfinger hvor er du?
Musik og tekst: Ukendt
Tommelfinger, tommelfinger,
hvor er du?
Her er jeg, her er jeg,
go’da’, go’da’, go’da’.
Pegefinger, pegefinger,
hvor er du?
Her er jeg, her er jeg,
go’da’, go’da’, go’da’.
Langefinger, langefinger,
hvor er du?
Her er jeg, her er jeg,
go’da’, go’da’, go’da’.
Ringefinger, ringefinger,
hvor er du?
Her er jeg, her er jeg,
go’da’, go’da’, go’da’.
Lillefinger, lillefinger,
hvor er du?
Her er jeg, her er jeg,
go’da’, go’da’, go’da’.
Alle fingre, alle fingre,
Hvor er I?
Her er vi, her er
vi, go’da’, go’da’, go’da’.
Det kan du bruge Tommelfinger-sangen til
Alsidig personlig udvikling
Engagement
fælles aktivitet støtter børns engagement og deltagelse
At turde / gå på mod
evnen til at håndtere udfordringer ved at gennemføre sang og bevægelse
Deltagelseskompetence
fælles aktivitet
Social udvikling
Deltagelse og medindflydelse
bidrager værdifuldt til fælles leg og aktivitet
Empati
- gennem kropslig udfoldelse øges relationer og selvværd
- understøtter børns lyst til at lege, udforske og eksperimentere
Kommunikation og sprog
Sproglig stimulation
- øve sproget gennem sang
- øge ordforråd og udtale
Interaktioner
førsproglig udvikling gennem gestik, øjenkontakt og finmotorisk udfordring
Krop, sanser og bevægelse
Krop
- mulighed for at erfare verden med egen krop
- udvikler kropsidentiteten gennem kropslige erfaringer
Finmotorisk udvikling
- når fingrene skal bruges en ad gangen
- hvad kan kroppen? hvilke fingre er svære, hvilke er nemme?
Natur, udeliv og science
Talforståelse
understøtter at kunne tælle på fingre
Kultur, æstetik og fællesskab
Musik og sang
Fællesskab
aktiv deltagelse