Lær hvad fingrene hedder

Du kan bruge tællesangen, til at lære børnene at tælle til ti.
Det er både sjovt og lærerigt.

Her er bevægelserne til sangen:
Brug fingrene til at tælle imens i synger omkvædet:

Og jeg si’r 1 -2 gummisko
3 – 4 søde pi´r
5 – 6 som en pulverheks
7 – 8 ka´ vi nå det.
9 – 10 humlebi – sådan tæller man til 10

Hvad er en pulverheks?

Lær hvad fingrene hedder

Du kan bruge "Tommelfinger"-sangen til at lære børnene, hvad alle fingrene hedder.

Øv finmotorik

Sangen er god til at udvikle finmotorik, når fingrene skal bruges en af gangen.

Her er bevægelserne til sangen:

Hold hænderne på ryggen under verserne.

Når du kommer til “Her er jeg…” tager I hånden frem og viser den finger der synges om.

Tommelfinger, tommelfinger hvor er du?

Musik og tekst: Ukendt

Tommelfinger, tommelfinger,
hvor er du?
Her er jeg, her er jeg,
go’da’, go’da’, go’da’.

Pegefinger, pegefinger,
hvor er du?
Her er jeg, her er jeg,
go’da’, go’da’, go’da’.

Langefinger, langefinger,
hvor er du?
Her er jeg, her er jeg,
go’da’, go’da’, go’da’.

Ringefinger, ringefinger,
hvor er du?
Her er jeg, her er jeg,
go’da’, go’da’, go’da’.

Lillefinger, lillefinger,
hvor er du?
Her er jeg, her er jeg,
go’da’, go’da’, go’da’.

Alle fingre, alle fingre,
Hvor er I?
Her er vi, her er
vi, go’da’, go’da’, go’da’.

Det kan du bruge Tommelfinger-sangen til

Alsidig personlig udvikling

Engagement
fælles aktivitet støtter børns engagement og deltagelse

At turde / gå på mod
evnen til at håndtere udfordringer ved at gennemføre sang og bevægelse​

Deltagelseskompetence
fælles aktivitet

Social udvikling

Deltagelse og medindflydelse
bidrager værdifuldt til fælles leg og aktivitet

Empati
- gennem kropslig udfoldelse øges relationer og selvværd
- understøtter børns lyst til at lege, udforske og eksperimentere

 

Kommunikation og sprog

Sproglig stimulation
- øve sproget gennem sang
- øge ordforråd og udtale

Interaktioner
førsproglig udvikling gennem gestik, øjenkontakt og finmotorisk udfordring

Krop, sanser og bevægelse

Krop
- mulighed for at erfare verden med egen krop
- udvikler kropsidentiteten gennem kropslige erfaringer

Finmotorisk udvikling
- når fingrene skal bruges en ad gangen
- hvad kan kroppen? hvilke fingre er svære, hvilke er nemme?

Natur, udeliv og science

Talforståelse
understøtter at kunne tælle på fingre

 

Kultur, æstetik og fællesskab

Musik og sang

Fællesskab
aktiv deltagelse

 

Rul til toppen