10 indianerbørn - Her er fagter til sangen
10 indianerbørn er sjov sangleg om en flok indianerbørn, der falder i vandet én for én. Det er for de mindste i aldersgruppen 3- 7 år, og er en del af vores elskede børnesangskat.
10 indianerbørn
Musik og tekst: Ukendt
1 Indi- 2-indi 3-indianer
4 Indi- 5-indi 6-indianer
7 Indi- 8-indi 9-indianer 10 Indianerbørn
”De hoppede ned i båden – og båden tippede over”
Ti Indianerbørn
”De svømmede og de svømmede til de nåede ind til kysten”
10 Indianerbørn
”Der stod gamle Joe Brown og tog imod dem” 10 Indianerbørn
”Han kyssed´ dem og krammed´dem og lagde dem på puden”
10 Indianerbørn
Her er bevægelserne til sangen:
Alle står i en rundkreds
- Tæl på fingrene
1 indi, 2 indi, 3 indianer (osv.) - Hop med kroppen
De hoppede ned i båden - Vip med hånden (eller buk til siden)
og båden tippede over - Åben og luk hænderne:
10 indianerbørn
- Tæl på fingrene:
1 indi, 2 indi, 3 indianer (osv.) - Tag svømme tag – eventuelt liggende på maven
De svømmede og de svømmede osv… - Tegn kysten med hånden
til nåede ind til kysten - Åben og luk hænderne:
10 indianerbørn
- Tæl på fingrene:
1 indi, 2 indi, 3 indianer (osv.) - Læg armene oven på hinanden
Der stod gamle Joe Brown - “Kom nærmere “-tegn
og tog i mod dem - Åben og luk hænderne:
10 indianerbørn
- Tæl på fingrene:
1 indi, 2 indi, 3 indianer (osv.) - Kys egne hænder og Kram dig selv
Han kyssede dem og krammede dem - “Sove”-tegn
og lagde dem på puden - Åben og luk hænderne:
10 indianerbørn
Sangen er god som opvarmning til gymnastik, motorikøvelser eller bare for sjov.
Inspirationsmateriale til de seks læreplanstemaer
Her kan du blive inspireret til og kvalificere jeres arbejde med læreplanstemaerne.
Materialet er udarbejdet til Sherif Haps af Anne Mejdahl Daugbjerg.
© Copyright Sherif Haps – materialet må bruges frit i dagpleje, indskoling og instutioner mod tydelig kildeangivelse.
Anden anvendelse skal aftales med Sherif Haps.
Alsidig personlig udvikling
✔ Fantasi
til at forstille sig bevægelserne og de 10 indianerbørn
✔ At turde
gøre bevægelserne, og vide at man kan !
✔ Fælleskab
øve sig i deltagelse ved at balancere mellem iagtagelse og deltagelse
Social udvikling
✔ Deltagelse og medindflydelse
bidrager værdifuldt til fælles leg og aktivitet
✔ Udvikling af empati
når vi synger sammen med “en stemme”
Kommunikation og sprog
✔ Sproglig stimulation
når vi synger en tekst
✔ Gentagelser
af talrækken
✔ Lær at tælle til ti
Krop, sanser og bevægelse
✔ Balance
når man hopper ned i båden
✔ Berøring
når man kysser egne fingre og kramme sig selv
✔ Muskel-led
når vi hopper ned i båden og vipper med kroppen
✔ Koordination
af bevægelser og de tidspunkter de skal udføres på
✔ Krops-Kinæstetisk
når vi øver bevægelser
✔ Reaktionsevne
at gøre bevægelserne på det rigtigt tidspunkt
✔ Vide hvor man selv er
så man ikke vælter ind i de andre
Natur, udeliv og science
✔ Balance
brug sangen som en vej ind i at tale om vand:
at sejle, svømme og nå kysten
Kultur, æstetik og fællesskab
✔ Musik og sang
✔ Kulturelt indtryk og udtryk
mulighed for at spejle sig i andres livserfaringer
Anne Mejdahl Daugbjerg
Cand. Mag. i Kultur og Formidling med speciale i børnekultur.
Anne har bl.a. arbejdet med at gøre musemsbesøg på Trapholt til en deltagende og aktiv oplevelse, der sætter fokus på børnenes nysgerrighed, fantasi og kunstforståelse.