Jens Petersens ko

Jens Petersens ko

Musik og tekst: Ukendt

Jens Petersens ko den har horn.
Og ben den kan gå med på jorden.
Så har den hale med den siger’ den SMÆK
og så jager den fluerne væk

Og ved du så mer’ hvad den kan,
Jo Den kan gi’ mælk i en spand
og så kan den brøle og stange og glo.
Se det er en mærkelig ko…
Muuuuuuh!

 


 

Sangen er særdeles god til de helt små, for selv om de endnu ikke kan synge med, lærer de lynhurtigt fagterne til Jens Petersens Ko.

Sangen om Jens Petersens ko kan bruges til at skabe interesse om dyr, og er velegnet til f.eks. forældre-barn gymnastik.

Her er bevægelserne til sangen:

Brug armene til fagter, når børnene bliver lidt større kan I også bruge benene.

  • Horn: Tag hænderne op til panden, og lad pegefingrene være horn
  • Ben: Løft hænderne op og ned. De lidt større børn kan stå op, og trampe med benene
  • Hale: Vift bagud med en den ene hånd, og klap i hænderne når der synges “smæk”
  • Og ved du så mer’ hvad den kan: Sving pegefingeren i luften
  • Mælk i en spand: Knyt hænderne og “malk koen”
  • Brøle: Hold hænderne som en tragt foran munden
  • Stange: Hold hænderne op til panden, og lad pegefingrene være horn
  • Glo: Hold hænderne op til øjenene som briller,
  • Muh: Hold hænderne som en tragt foran munden og råb “MUUH”

Hvis børnene er store, kan I når der er solo i melodien, løfte arm op og løbe rundt imellem hinanden – leg at I er fluer der flyver rundt over det hele (husk at “summe”).

Inspirationsmateriale til de seks læreplanstemaer

Her kan du blive inspireret til og kvalificere jeres arbejde med læreplanstemaerne.

Materialet er udarbejdet til Sherif Haps af Anne Mejdahl Daugbjerg. 

© Copyright Sherif Haps – materialet må bruges frit i dagpleje, indskoling og instutioner mod tydelig kildeangivelse.
Anden anvendelse skal aftales med Sherif Haps. 

Alsidig personlig udvikling

Engagement
fælles aktivitet der støtter børns engagement og deltagelse

Gå på mod
evnen til at håndtere udfordringer ved at gennemføre sang og bevægelse

Deltagelseskompetence
at turde deltage

Social udvikling

Deltagelse og medindflydelse
bidrager værdifuldt til fælles leg og aktivitet

Udvikling af empati
Når vi synger sammen med “en stemme”

Kommunikation og sprog

Sproglig stimulation
- øve sproget gennem sang
- øge ordforråd og udtale

Interaktioner
førsproglig udvikling gennem gestik, øjenkontakt og motorisk udfordring

Krop, sanser og bevægelse

Bevægelse 
børnene kan deltage i bevægelserne på eget niveau: Bevægelserne kan tilpasses børnene (siddende, stående, mulighed for at udvide med “summe” rundt)

Bevægelsesglæde
 når vi laver fagterne

Sanser
Støtter de tre tre motoriske grundsanser: taktil/berøring, labyrintsansen og muskelled-sansen.

Natur, udeliv og science

Science
begyndende forståelse for, hvor maden kommer fra, at koen giver mælk

Naturforståelse
kan inspirer til samtale om "fra jord til bord", landbrug og landbrugsdyr

Kultur, æstetik og fællesskab

Musik og sang

Udtryksdimensionen
udførelsen af sang og bevægelse

Picture of Anne Mejdahl Daugbjerg

Anne Mejdahl Daugbjerg

Cand. Mag. i Kultur og Formidling med speciale i børnekultur.

Anne har bl.a. arbejdet med at gøre musemsbesøg på Trapholt til en deltagende og aktiv oplevelse, der sætter fokus på børnenes nysgerrighed, fantasi og kunstforståelse.

Kom med i vores klub

Du får
• Sjov med Sherif Haps og Guffe
• Nyheder fra “sherif-kontoret”
• Tegninger du kan farvelægge
• Idéer til aktiviteter
• Konkurrencer
• Rabatkoder til vores shop
og en masse andre glade ting

Det koster 0,- kr. at være med !

Du kan til enhver tid nemt trykke afmeld nederst i hver mail !