Lær hvad fingrene hedder

Tommelfinger, tommelfinger hvor er du ?

Musik og tekst: Ukendt

Tommelfinger, tommelfinger,
hvor er du?
Her er jeg, her er jeg,
go’da’, go’da’, go’da’.

Pegefinger, pegefinger,
hvor er du?
Her er jeg, her er jeg,
go’da’, go’da’, go’da’.

Langefinger, langefinger,
hvor er du?
Her er jeg, her er jeg,
go’da’, go’da’, go’da’.

Ringefinger, ringefinger,
hvor er du?
Her er jeg, her er jeg,
go’da’, go’da’, go’da’.

Lillefinger, lillefinger,
hvor er du?
Her er jeg, her er jeg,
go’da’, go’da’, go’da’.

Alle fingre, alle fingre,
Hvor er I?
Her er vi, her er
vi, go’da’, go’da’, go’da’.

Du kan bruge “Tommelfinger”-sangen til at lære børnene, hvad alle fingrene hedder. 

Her er bevægelserne til sangen:
Hold hænderne på ryggen under verserne.

Når du kommer til “Her er jeg…” tager I hånden frem og viser den finger der synges om.

Inspirationsmateriale til de seks læreplanstemaer

Her kan du blive inspireret til og kvalificere jeres arbejde med læreplanstemaerne.

Materialet er udarbejdet til Sherif Haps af Anne Mejdahl Daugbjerg. 

© Copyright Sherif Haps – materialet må bruges frit i dagpleje, indskoling og instutioner mod tydelig kildeangivelse.
Anden anvendelse skal aftales med Sherif Haps. 

Alsidig personlig udvikling

Engagement
fælles aktivitet støtter børns engagement og deltagelse

At turde / gå på mod
evnen til at håndtere udfordringer ved at gennemføre sang og bevægelse​

Deltagelseskompetence
fælles aktivitet

Social udvikling

Deltagelse og medindflydelse
bidrager værdifuldt til fælles leg og aktivitet

Empati
- gennem kropslig udfoldelse øges relationer og selvværd
- understøtter børns lyst til at lege, udforske og eksperimentere

Kommunikation og sprog

Sproglig stimulation
- øve sproget gennem sang
- øge ordforråd og udtale

Interaktioner
førsproglig udvikling gennem gestik, øjenkontakt og finmotorisk udfordring

Krop, sanser og bevægelse

Krop 
-mulighed for at erfare verden med egen krop
- udvikler kropsidentiteten gennem kropslige erfaringer

Finmotorisk udvikling
- når fingrene skal bruges en ad gangen
- hvad kan kroppen? hvilke fingre er svære, hvilke er nemme?

Natur, udeliv og science

Talforståelse
understøtter at kunne tælle på fingre

Kultur, æstetik og fællesskab

Musik og sang

Fællesskab
aktiv deltagelse

Anne Mejdahl Daugbjerg

Anne Mejdahl Daugbjerg

Cand. Mag. i Kultur og Formidling med speciale i børnekultur.

Anne har bl.a. arbejdet med at gøre musemsbesøg på Trapholt til en deltagende og aktiv oplevelse, der sætter fokus på børnenes nysgerrighed, fantasi og kunstforståelse.

Kom med i klubben - og gå ikke glip af nye videoer og sjov

  • Få først besked om nye videoer
  • Inspiration til aktiviteter
  • Sjov med Sherif Haps & Guffe
  • Nyt fra Sherif Haps
  • Tilbud fra fanshoppen
*skal udfyldes

Du kan til enhver tid - nemt og gratis - afmelde ved at klikke på linket nederst i de mails du modtager eller ved at skrive til mail@sherif-haps.dk


Jeg hader også spam - så jeg passer godt på din e-mailadresse !