Hop amok til "Stop den lille kænguru"

Stop den lille kænguru

Musik og tekst: Rolf Harris / Thøger Olesen

Da jeg kom til Australien, 
kom jeg med i TV, 
og jeg fik en kænguru 
som en præmie for det. 

Alle folk sa´ tillykke,
kom og trykked´ min hånd,
sa´ at ungen var min nu,
gav mig den i et bånd.

(Og så råbte de:)

Stop den lille kænguru,
før den hopper igen!
Stop den lille kænguru,
før den hopper igen!

Den sprang over en flagstang,
stakkels jeg fulgte med.
Alle brøled´ min slagsang,
mens jeg trilled´ af sted.

(Alle sang i kor:)
Stop den lille kænguru …osv…  

Da jeg rejste fra landet,
blev jeg krævet for told,
for kænguru´n blandt andet,
den sprang pokker i vold.

(Og så råbte de:)
Stop den lille kænguru …osv…

Hjemme vented´ min pige,
det blev ingen succes.
Hun begyndte at skrige,
da hun fik fyren at se.

(Og så råbte hun:)
Stop den lille kænguru …osv…

Jeg var inde i banken, 
for at hæve en check.
Den sprang op over skranken,
tog kassen med og var væk.

(Alle skreg i kor:)
Stop den lille kænguru…osv…

Da vi så kom i fængsel,
blev kænguruen sur,
og den sprang fuld af længsel,
over fængselets mur.

(Alle sang i kor:)
Stop den lille kænguru…osv…

Her er nogle bevægelserne til sangen:

Børn elsker at hoppe og lege. Nu kan du gøre gymnastikken og motorik øvelserne endnu sjovere.

Du kan for eksempel hoppe amok til opvarmningen sammen med den lille kænguru – her er nogle forslag:

  • Hop som en kænguru
  • Hop i zigzag mellem kegler (samlede ben)
  • Hop over et sjippetov på gulvet
  • Hop ned fra en lav plint ned på en blød måtte
  • Hop i sjippetov
  • Hink ( højre ben, venstre ben)

Inspirationsmateriale til de seks læreplanstemaer

Her kan du blive inspireret til og kvalificere jeres arbejde med læreplanstemaerne.

Materialet er udarbejdet til Sherif Haps af Anne Mejdahl Daugbjerg. 

© Copyright Sherif Haps – materialet må bruges frit i dagpleje, indskoling og instutioner mod tydelig kildeangivelse.
Anden anvendelse skal aftales med Sherif Haps. 

Alsidig personlig udvikling

Engagement
fælles aktivitet støtter børns engagement og deltagelse​

Gå på mod
evnen til at håndtere udfordringer ved at gennemføre sang og bevægelser

Social udvikling

Deltagelse og medindflydelse
bidrager værdifuldt til fælles leg og aktivitet

Udvikling af empati
Gennem kropslig udfoldelse øges relationer og selvværd (Jeg kan godt!)

Socialt fællesskab
understøtter børns lyst til at lege, udforske og eksperimentere

Kommunikation og sprog

Sproglige rollemodeller
gennem aktivt at lytte til sangen for at vide, hvad der sker med kænguruen (hvor højt hopper den nu? Hvor hopper den hen?)

Interaktioner
førsproglig udvikling gennem gestik, øjenkontakt og motorisk udfordring

Krop, sanser og bevægelse

Bevægelsesglæde

Sanser
støtter de tre tre motoriske grundsanser (taktil/berøring, labyrintsansen og muskelled-sansen

Krop
konkret fysisk aktivitet for at styrke kroppen gennem gymnastik

Kropsindentitet
- gennem kropslige erfaringer i sociale samspil.
- Hvor højt kan du hoppe? Hopper du højere end kænguruen?

Natur, udeliv og science

Science / Geografi
hvor ligger Australien

Naturforståelse
- Kænguruen - hvad er det for et dyr?
- Hvilke andre dyr bor i Australien?
- Udforske geografi og dyreliv, der er meget anderledes end i Danmark

Kultur, æstetik og fællesskab

Musik, sang og dans​
fysisk udfoldelse - at hoppe, bevægelseskultur

Formidling af kultur
Australien kontra Danmark

Anne Mejdahl Daugbjerg

Anne Mejdahl Daugbjerg

Cand. Mag. i Kultur og Formidling med speciale i børnekultur.

Anne har bl.a. arbejdet med at gøre musemsbesøg på Trapholt til en deltagende og aktiv oplevelse, der sætter fokus på børnenes nysgerrighed, fantasi og kunstforståelse.

Kom med i vores klub

Du får
• Sjov med Sherif Haps og Guffe
• Nyheder fra “sherif-kontoret”
• Tegninger du kan farvelægge
• Idéer til aktiviteter
• Konkurrencer
• Rabatkoder til vores shop
og en masse andre glade ting

Det koster 0,- kr. at være med !

Du kan til enhver tid nemt trykke afmeld nederst i hver mail !