Lav gymnastik til Jens Hansens Bondegård

Her er bevægelserne til sangen:

Start med at vise børnene bevægelserne inden I begynder, f.eks. når der synges “Og på den gård, der var en and…”, så laver alle den bevægelse der passer til anden (vrik med numsen).

Når dyrelydene bliver gentaget, gentager børnene bevægelserne der passer til det dyr der bliver sunget om, f.eks. “Og det var vov vov her – og vov vov der…” så laves bevægelserne der passer til hunden osv.

  • Hest: hænderne i gulvet og spark med benene.
  • Ko: hænderne sættes mod panden som to horn, og man hopper
  • Hund: sidde på alle fire og skiftevis løfte benene op mod loftet (som en hund der tisser)
  • Gris: trille på gulvet som en gris, der triller i mudderet.
  • And: vrikke med numsen.


Når der synges “Jens Hansen havde en bondegård…” kan I for eksempel løbe rundt imellem hinanden.

Sangen er god som opvarmning til gymnastik, motorikøvelser eller bare for sjov.

Jens Hansens bondegård

Musik og tekst: Engelsk Melodi / Otto Leisner

Jens Hansen havde en bondegård – IA IA IA OH
Og på den gård der var en hest – IA IA IA OH
Og det var pruh pruh her – Og pruh pruh der
Og pruh her – pruh der – Alle steder pruh
Jens Hansen havde en bondegård  – IA IA IA OH

Jens Hansen havde en bondegård – IA IA IA OH
Og på den gård der var en ko – IA IA IA OH
Og det var muh muh her – Og muh muh der
Og muh her – muh der – Alle steder muh
Og det var pruh pruh her – Og pruh pruh der
Og pruh her – pruh der Alle steder pruh
Jens Hansen havde en bondegård – IA IA IA OH

Jens Hansen havde en bondegård – IA IA IA OH
Og på den gård der var en hund – IA IA IA OH
Og det var vov vov her – Og vov vov der
Og vov her – vov der Alle steder vov
Og det var pruh pruh her – Og pruh pruh der
Og pruh her – pruh der – Alle steder pruh
Og det var muh muh her – Og muh muh der
Og muh her – muh der Alle steder muh
Jens Hansen havde en bondegård – IA IA IA OH

Jens Hansen havde en bondegård – IA IA IA OH
Og på den gård der var en gris – IA IA IA OH
Og det var øf øf her – Og øf øf der
Og øf her – øf der – Alle steder øf
Og det var pruh pruh her – Og pruh pruh der
Og pruh her – pruh der – Alle steder pruh
Og det var muh muh her – Og muh muh der
Og muh her – muh der – Alle steder muh
Og det var vov vov her – Og vov vov der
Og vov her – vov der – Alle steder vov
Jens Hansen havde en bondegård – IA IA IA OH 

Jens Hansen havde en bondegård – IA IA IA OH
Og på den gård der var en and – IA IA IA OH
Og det var rap rap her – Og rap rap der
Og rap her – rap der – Alle steder rap
Og det var pruh pruh her – Og pruh pruh der
Og pruh her – pruh der – Alle steder pruh
Og det var muh muh her – Og muh muh der
Og muh her – muh der – Alle steder muh
Og det var vov vov her – Og vov vov der
Og vov her – vov der – Alle steder vov
Og det var øf øf her – Og øf øf der 
Og øf her – øf der – Alle steder øf
Jens Hansen havde en bondegård – IA IA IA OH

 

Inspirationsmateriale til de seks læreplanstemaer

Her kan du blive inspireret til og kvalificere jeres arbejde med læreplanstemaerne.

Materialet er udarbejdet til Sherif Haps af Anne Mejdahl Daugbjerg. 

© Copyright Sherif Haps – materialet må bruges frit i dagpleje, indskoling og instutioner mod tydelig kildeangivelse.
Anden anvendelse skal aftales med Sherif Haps. 

Alsidig personlig udvikling

Engagement
fælles aktivitet der støtter børns engagement og deltagelse

Gå på mod
evnen til at håndtere udfordringer ved at gennemføre sang og bevægelse

Livsduelighed
inviterer børn til at udfolde, udforske og erfare sig selv og hinanden på mange og nye måder

Social udvikling

Deltagelse og medindflydelse
bidrager værdifuldt til fælles leg og aktivitet

Empati
Gennem kropslig udfoldelse øges relationer og selvværd (Jeg kan godt!)

Kommunikation og sprog

Sproglige rollemodeller
gennem aktivt at lytte til sangen for at vide, hvilken dyrelyd og tilhørende bevægelse, man skal lave

Interaktioner
førsproglig udvikling gennem gestik, øjenkontakt og motorisk udfordring

Kobling af gestik og sprog
ved at kombinere en bevægelse med et dyr støttes læringen om dyret - dette kan også bruges i fremtidige samtaler om dyrene. Børn kan bedre huske, hvad de har lært om dyret, hvis de kan koble en bevægelse på

Krop, sanser og bevægelse

Bevægelsesglæde 

Sanser
Støtter de tre tre motoriske grundsanser (taktil/berøring, labyrintsansen og muskelled-sansen). Konkret fysisk aktivitet for at styrke kroppen gennem gymnastik

Krop
gennem kropslige erfaringer undersøges ”Hvem er jeg” og ”Hvad kan du – kan jeg mon også det? ”, og på den måde udvikles kropsidentiteten gennem kropslige erfaringer i sociale samspil

Natur, udeliv og science

Science
man kan tale om landbrug og landbrugsdyr, husdyr i dag kontra gamle dage

Kultur, æstetik og fællesskab

Musik, sang og bevægelse​
Mulighed for at udtrykke sig på forskellige måder, her igennem fysisk udfoldelse (gymnastik)

Aktiv formidling af kultur
Landbrugskultur / Bevægelseskultur

Kropslig dimension
gennem fysisk manifestation af dyrenes bevægelser og lyde

© Copyright Sherif Haps – materialet må bruges frit i dagpleje, indskoling og instutioner mod tydelig kildeangivelse.

Anden anvendelse skal aftales med Sherif Haps. 

Kom med i vores klub

Du får
• Sjov med Sherif Haps og Guffe
• Nyheder fra “sherif-kontoret”
• Tegninger du kan farvelægge
• Idéer til aktiviteter
• Konkurrencer
• Rabatkoder til vores shop
og en masse andre glade ting

Det koster 0,- kr. at være med !

Du kan til enhver tid nemt trykke afmeld nederst i hver mail !